דף הבית  |  צור קשר   |   אודות   | כלים ומודלים עסקיים   | תהליך הייעוץ והליווי  |   השרותים שלנו   |   תזרים מזומנים   הרצאות וסדנאות  | מדיה ומאמרים  
סגור וחזור לחלון הראשי Minimize View
 
BCVD  |   בקרה ופיקוח מול צמיחה ופיתוח עסקי
      |      
 
      תאוריית BCVD © מתייחסת לחלוקת הזמן והמשאבים של מנהל העסק ומציעה כלים מתאימים.   לאחר שבחלק הראשון בנינו וביססנו את כלי הבקרה והפיקוח  
נפנה אל החלק השני, כלים ניהוליים בפיתוח וצמיחה עסקית.

ניהול עסקי נכון, מוגדר כביצוע מכלול פעולות מגוונות בפיתוח וצמיחה עסקית, אשר יביאו, בתהליך מבוקר, להשגת מטרות העסק.
האם אכן ניהול הוא פעילות בפיתוח עסקי? - הרי רוב המנהלים (גם הבכירים ביותר) מוצאים עצמם, ראשית מטפלים בדברים הקשורים לבקרה ופיקוח: אתגרים פיננסים, בעיות כח אדם.. איך אפשר להגדיר ניהול כפעולות פיתוח?
הגדרת הניהול אומרת "פיתוח.. בתהליך מבוקר.." כלומר, בפעילות הניהול הפיתוח הוא התכלית, אבל הוא מתממש בעזרת הבקרה.

  מהו פיתוח עסקי:
פיתוח עסקי הוא פעולת התכנון המיועד לשפר, ליעל, לחדש ולמקסם את ביצועי המערכות בעסק, את הגורמים המתפקדים במערכות אלו והשילוב ביניהם, וזאת בשיטתיות מובנת הרגישה לשינויים.

על התפקוד התקין של המערכות אחראית מערכת הבקרה של העסק, הפיתוח מתיחס לשיפורים, יצירתיות, התיעלות, תכנון מטרות ודרכים להשגתן. כל מה שנוצר במערכת הפיתוח (ע"י כלי הפיתוח) מוגדר בצורה הניתנת למדידה ומועבר למערכת הבקרה. בכלים המתאימים יבוקר הנושא, על-פי נקודות היחס שהוגדרו.
הפעילות בפיתוח וצמיחה עסקית הינה, למעשה, כל הפעילות אשר אינה מוגדרת כפעולת בקרה ופיקוח. מנהלי עסקים רבים שוכחים שהבקרה היא רק כלי , המטרה האמיתית היא פיתוח וצמיחה. בנה מערכת בקרה נבונה ואת משאביך הנותרים הפנה לפיתוח וצמיחה.

"גם אם אתה על המסלול הנכון, אתה תידרס אם סתם תשב שם". ( וויל רוגרס)

לפניך מספר נושאים עקריים, לטיפול בפיתוח העסק, נושאים אלו אמורים להיות מטופלים על בסיס קבוע, כמובן שבמהלך ההדרכה, נפרט ונסביר יותר.




תבנית היצירתיות והחדשנות
 אנשים יצירתיים מתפתחים באקלים יצירתי   ישנם מספיק אנשים שמתארים את המצב כפי שהוא, כעת אנו זקוקים לכמה שיתארו את המצב כפי שהוא יכול להיות" (רוברט אורבן )
..אז יש לנו תכנית עסקית ואנחנו אפילו פועלים לפיה, בנינו מערכת בקרה שבעזרתה אנו מודדים את התוצאות והתהליכים של מערכות העסק, הכל מדוד .. הכל בכיוון.
יצירתיות עסקית מיוחסת לגישה שיטתית בהתמודדות עם מגוון האתגרים העסקיים, הצפויים והמזדמנים , בעזרת חשיבה מקורית ויכולת יזמות וחידושים.
  יצירתיות , בניגוד למקובל לחשוב, אינה רק כשרון, יצירתיות היא התוצאה של פעולות שונות , המכשירות את הקרקע ויוצרות מסגרת מתאימה, להפקת חשיבה יחודית וחדשנית - חשיבה אחרת..   יצירתיות אופרטיבית היא תהליך נלמד המחולק לשלושה אופנים:
1] מערכת שיטתית הקובעת את הנושאים בהם לדעתך דרושה יצירתיות בעסק, ועל-ידי יצירת תנאים נוחים (מחשבות מסודרות, הרפיה חשיבתית, סיעור מוחות ועוד ), בזמן היצירה שקבעת תתפתח חשיבה יחודית.
2] יצירתיות נדרשת פעמים רבות על-פי דרישה ולא רק לפי תכנון. בעיות ואתגרים מזדמנים ודורשים 'פתרונות יצירתיים' לאחר שתפעל על-פי יצירתיות מודרכת תפתח את הכישרון היצירתי שלך.
3] דאג לאוירת חדשנות בעסק, טפח יצירתיות; תגמל עובדים הבאים עם רעיונות חדשים, התיחס ברצינות לכל רעיון , בפתרון בעיות על תנחית את מרותך, היוועץ בעובדים. דאג למפגשי סיעור מוחות באופן קבוע.
עוד על: תבנית היצירתיות



מנגנון התיעלות וחסכון
"אל תעשה ביותר את אשר ניתן לעשות בפחות" (ויליאם אוקהם)
חכמים הוסיפו "אל תעשה בפחות טוב את שתוכל לעשות ביותר טוב".


התייעלות הינה פעילות מעשית, על גבי ציר היעילות אשר תגרום במישרין או בעקיפין לחסכון כספי.   עלינו לבדוק את כל המערכות בעסק, להכין מפרט בדיקות ואחת לתקופה בדיקות אלו יספקו לנו את רמת היעילות . בבנית מנגנון התיעלות וחסכון עלינו לבנות כלים למדידת היעילות בעסק תהליך שיטתי יקבע אם נהיה מערכת טובה או מצויינת.  
יעילות בהכרח תביא לחסכון - חסכון, כמובן, לא מביא להתייעלות , כך שהמטרה היא התייעלות והחסכון - תוצאה.   חסכון ב- 15 דקות ליום עבודה = 65 שעות בשנה !!! הנה ביטוח שניים לעובד ולכל משפחתו + סוף שבוע ארוך שקיבל ממקום עבודתו.. איזה מנהל מצויין אתה!
מנהלים רבים נוטים לחשוב שהתיעלות היא תועלת כלכלית (ישירה) בלבד, במצבים מסויימים עלות ההתיעלות, לדעתם, אינה מצדיקה את ההשקעה. מעבר לחסכון הכספי ולהגברת התפוקה, מערכת יעילה משפיעה ומקנה הרגשה טובה של סיפוק בקרב כל המעורבים. התיסכול העצום הקיים במערכת לא יעילה, היא נקודה אשר כדאי לקחת בחשבון בשיכלול הכללי.
עוד על: מנגנון התיעלות



תכנית עסקית - שקיפות
ידוע, שכל זמן שלא איכפת לך איפה אתה נמצא - לא הלכת לאיבוד, אבל בעסק כדאי שתדע
(וגם הבנק שלך) באופן תמידי איפה אתה נמצא.

תכנית עסקית היא מסמך המגדיר את מטרות ויעדי העסק תוך פירוט הדרכים להשגתן. התכנית מאפשרת להעלות את כל הנקודות הרלוונטיות וכך ניתן לראות (ולהראות) את התמונה המלאה. התכנית צריכה להיכתב כמסמך תמציתי, בעל אופי דינאמי, עניני (ומעניין) ומעוגן מציאות. התכנית חייבת להציג עובדות בסיסיות ומבוססות. המטרה היא שהקורא (גם אם אינו מהענף) יוכל להבין ולהאמין בצורה מבוססת כי ההשקעה כדאית.
לתכנית עסקית שתי מטרות עיקריות:
1. שקיפות פנימית - הכוונה היא לבניית מסמך אשר ישקף, יגדיר ויתרגם עבורנו את כל הרעיונות, הערכות והתחזיות של כל התוכניות הכספיות, השיווקיות והתפעוליות בצורה ברורה ומעשית. התכנית מלווה אותנו לאורך כל הדרך, ומאפשרת לנו לבחון, מדי תקופה, באופן שיטתי את העבר ולהחליט מה נתקן או נחזק בעתיד.
2. שקיפות חיצונית - הכוונה, ליכולת גורמים חיצוניים (בנקים, משקיעים, שותפים וכו) לראות ולהבין את התכניות והסביבה העסקית בה יצמח העסק. כך יוכל הגורם לנתח ולאבחן את הפוטנציאל הטמון בעסק וכדאיות ההשקעה מול הערכת הסיכון. זו הדרך הנכונה לבחינת החזר השקעה גם כשמדובר בהשקעה עצמית.
עוד על: תכנית עסקית - שקיפות



מודל כדור-הרצון
"כשאני בונה צוות, אני קודם כל מחפש אנשים שאוהבים לנצח. אם אין כאלה, אני מחפש אנשים ששונאים להפסיד" (רוס פרו)
כל מה שקורה בעסק, גם הטכנולוגי ביותר, מבוסס על אנשים. הצלחת העסק מורכבת מהרבה גורמים, אשר בבסיסם תמיד תמצא את הגורם האנושי: העובדים, הלקוחות, הספקים, מתחרים; כולם פועלים במסגרת מודל אנושי אחד - סיפוק צרכים.
סיפוק צרכים- הוא הבסיס לכל פעילות אנושית באשר היא. הנעה (מוטיבציה) נגרמת לא רק מהצורך ו/או הרצון לכסף אלא מהצורך בהרגשת שייכות ,הצורך בחיבה, סיפוק חברתי, סיפוק אישי מהצלחה ועוד.. תפקידינו, כמנהלי העסק, לבחון באופן תמידי, כיצד נענה על הצרכים השונים של הגורמים האנושיים השונים הקשורים למערכת העסקית .
סיפוק רגשי, ביחסי עלות מול תועלת , זוהי התוצרת הכי זולה שתייצר כמנהל.
הרעיון בבנית מודל הגורם האנושי - הוא בבנית מערכת שתבחן סיפוקים , על בסיס קבוע ושיטתי . לא נתמקד כאן בהתנהגויות רצויות ממנהל. נתמקד בפעולות האופרטיביות בזיהוי צרכים ויצירת סיפוקים שהמערכת הקונבנציונלית אינה מסוגלת לספק. נשכלל את תהליכי בניית וחיזוק מערכות יחסים הפנים וחוץ אירגונים, דרכים ישומיות לזיהוי בעיות רגשיות, עידוד מעורבות רגשית בעסק, איך לחזק את משפחת העובד שתתמוך בו , כיצד תוכל לעזור לשיפור חיי העובד בעלות כמעט אפסית ועוד..
עוד על: מודל כדור-הרצון



התפתחות אישית
"כשאתה הולך לנהל אין לך ידידים, יש לך מטרה. אם אתה רוצה חבר, קח לך כלב" (אל דנלופ )

התפתחות אישית מיוחסת בתאורית BCVD לשלושה אלמנטים עקריים:
1. הכשרה ופיתוח כישורים אישיים -  בגרות האדם נמדדת בהכרת יתרונותיו וחסרונותיו. עליך להכיר את יתרונותיך וחסרונותיך ולהשקיע לחיזוקם או שיפורם. ישנם כישורים אשר ניתפסים בעיני רבים ככשרון , הכל אפשר ללמוד , גם אם לא להגיע לרמת גאון . טכניקות אפשר וכדאי לחזק; יכולת תקשורת אישית, עמידה מול קהל, רגישות לזולת וכדומה.
2. הגדרת המטרות האישיות והגדרת 'הצלחה' -  עלינו להגדיר כיצד נתפסת הצלחה בעיננו ולהגדיר את מטרותינו בצורה ברורה , אשר תאפשר לנו מדידת ההצלחה ריאלית.   האם הצלחה היא כשנחסוך די צורכינו ומשפחתינו? האם חשוב לנו לראות את ילדינו גדלים? מה עם בריאות? תחביבים אישיים? (קורס טיס!).  הבעיה של רובנו היא שברשימת המטרות שלנו אין "נינוחות פנימית"
- אשר בלעדיה קשה מאוד לנהל עסק, מבלי להזכיר את איכות חיינו.
3. תדמית ודימוי עצמי -  כיצד אנו רואים עצמינו ולא פחות חשוב (למנהל) כיצד רואה אותנו הסביבה.
תדמית היא הדרך בה אנשים תופסים את הדרך בה אנו משדרים את תפיסתינו.   לכל פעולה שאנו עושים, יש שתי תוצאות: א. שידרנו את תפיסתינו לגבי נושא מסויים. ב. אנשים שונים, תפסו בצורות שונות את השדר.
עוד על: התפתחות אישית





לאן אתה ממשיך מכאן?

BCVDפיתוח וצמיחה | BCVDהנחיה אישית | BCVDסדנאות |



עמוד ראשי |   calendar |   |   צור קשר צור קשר   |   כל הזכויות שמורות  ©    roz.co.il

Share |