המושג מתאר מכלול של התנהלות וערכים שנוצרים בעקבות חשיפה אינטנסיבית לתכנים מרובים, מדיה משוכללת ושיווק אגרסיבי מכוון קהל יעד, כשכל אלה מעודדים בכל אחד מאתנו צריכה אישית מוגברת ותחושת של צורך בעוד – זה כולל גם ילדים. אנחנו מדברים על תרבות המקדשת את המוצר בה הערך המרכזי הוא כסף. בתרבות זו קיימת בעיה שנוגעת כמעט בכל בית: הסמכות ההורית נפגעת משום שלמעשה יש "מחנך נוסף" בבית.
למה זה קורה? חברות נמצאות במרדף מתמיד לייצר ולמכור את המוצר "הלהיט" הבא. כדי להצליח, הן נעזרות במערכי שיווק ופרסום יצירתיים ומתוחכמים שפונים ישירות לקהל היעד. בשנים האחרונות ילדים הפכו להיות קהל יעד מבוקש. על מנת להשפיע על רצונות והחלטות הצרכן, מתקיים מערך מקצועי, של אנשי שיווק, פסיכולוגים, אנשי מחקר וסטטיסטיקה ועוד. מדובר במערך עתיר משאבים, יצירתי ומתוחכם שפונה ישירות לקהל היעד במטרה להשפיע. הם עושים זאת דרך הבניית המציאות בצורה שפוגעת בערכי הבית ולעיתים גם בילדים.
ילדים נחשפים לממוצע של 7.30 שעות מדיה ביום, וכ-40,000-20 פרסומות בשנה! עם חשיפה כה כבדה, קשה שלא להיות מושפע, במיוחד כשעד גיל 8 אין להם את הכלים לסנן את מה שהם רואים ולהבדיל בין מציאות ומה שהומצא. הם רוצים את מה שהם רואים! יש לכך תוצר לוואי: אותו מערך מקצועי המעודד צרכנות, מחנך לערכים שלעיתים מתנגשים עם החינוך בבית; ילדים לומדים על המרדף אחר המוצר הבא, על הצורך להשתייך באמצעות מותגים, על חשיבה של "עוד" לעומת החשיבה על המשפחה, הסביבה, החברים לעיתים אפילו על עצמם.
האתגר שלקנו על עצמנו כארגון הוא לעזור להורים למצוא את האיזון - בין חשיפת הילד לתרבות שמעודדת אותו לצרוך ובין ערכי הבית. איך עושים זאת?
1. מעלים מודעות לנושא - לבעיות ולהשלכות שנובעות מהמצב התרבותי,
2
. מערבים אנשי מקצוע והורים כדי להעלות פתרונות ואפשרויות שיחזקו את ההורה ואת הילד,
3
. מזכירים להורים שלא מתייאשים - אנחנו אחראים לעתיד של ילדינו, ולא המסכים, המותגים או הפרסומות.
פרסומות בטלויזיה | פרסומות בקולנוע | פרסומות ומשחקים באינטרנט | פרסומות סמויות | בפרסומות בקלטות ילדים | יחסי ציבור
על פי סוזן לין - סופרת ומנהלת הקמפיין האמריקאי של הקמפיין האמריקאי "ילדות נטולת פרסומות": "פרסומות זה כל כך המאה ה-20". אמנם לא ניתן לזלזל בפרסומות - כשילדים עדיין צופים ב-22 דקות של פרסומות ביום, ונחשפים ל-40,000-20 פרסומות בשנה!
. . .
זמן צפייה | רייטינג | תכנים חינוכיים | אלימות ומיניות מוחצנת | השמנה | אינטראקציה בין - אישית
למרות מגוון הטכנולוגיה החדשה הקיימת, בכל סוגי המדיה, מסך הטלוויזיה עדיין ממלא הכי הרבה מזמנו של הילד. לטלוויזיה יש תכונות חיוביות כמו תכנים חינוכיים, תכני בידור ועיסוק לילדים. אך יש לזכור שלשימוש מרובה יש גם תוצאות שליליות כגון השמנה, חשיפה לפרסומות רבות ולעיתים גם לתכנים בעייתים. . .
סכנות ברשת | גלישה בטוחה | תפקיד ההורים | פרטיות | פיתוח הילד
האינטרנט הוא כלי נפלא שפותח מגוון רחב של אפשרויות לילדים: חשיפה לתכנים חדשים ומידע, גישה למוזיקה, סרטים ומשחקים, רשתות חברתיות ואפשרויות לתקשר עם חברים קיימים וחדשים. כמו כן, העולם מתפתח בצעדים טכנולוגיים גדולים, ומן הראוי שהילדים יהיו "בעניינים".
אך הרשת מלאה בבעיות...
בעידן בו יש חשש לתת לילדים להסתובב בחוץ ללא השגחה, הורים רבים מציידים את ילדיהם במכשיר טלפון נייד. ככל שהשנים עוברות והמכשירים משתדרגים, ילדים מקבלים מכשירים בעלי יכולות מדיה מגוונות, ובגילאים צעירים יותר ויותר. . .
האם לדבר עם הילדים? | דמי כיס | חסכון | בזבוזים | אחריות
האם מותר לדבר עם ילדים על כסף? ומה קורה כשאין כסף? האם כדאי לתת לילדים דמי כיס? והאם ניתן לתת לילדים אחריות בהתאם? אנשי מקצוע רבים מצביעים בעד שיחה פתוחה עם הילד על כסף ושיתופו בבניית התקציב המשפחתי. . .
משחקי בנים | משחקי בנות | כישורי חברה | אלימות | יצירתיות
משחקי מחשב הפכו להיות מפיתוחי המדיה היותר פופולאריים בשנים האחרונות. אך המושג "משחק מחשב" הפך להיות בעייתי כשהוא לעיתים מעורר אסוציאציה של אלימות גוברת בגראפיקה משתכללת ובילוי מרובה שעות מול המסך - לפחות במשחקי "בנים". משחקי "בנות" לעיתים מתאפיינים בקצב אחר, איטי למדי המעודד טיפוח שיער ובגדים וכדומה. . .
תום ילדות | חשיפה מרובה | אגרסיביות | מיניות מוקדמת | חשש ההורים
בתרבות שבה הרייטינג שולט, ויש ריבוי של תכנים במגוון של ערוצי מדיה ופרסומות, יצרני תוכן משתמשים בדימויים של אלימות ומיניות כדי להשיג רייטינג. בין הקהל שנחשף לדימויים הללו הם כמובן ילדים - המבלים בעצמם זמן רב מול הטלוויזיה, באינטרנט מול מגזינים ועוד. . .
האם יצא לכם לתהות לגבי האופי שבו בנים ובנות מוצגים בתרבות שלנו? לעיתים מדובר בייצוג שונה משהו כאשר נשים מככבות בפרסומות לשטיפת כלים וגבריות נמדדת ב"ריבועים בבטן". גם משחקי ילדים "נגועים" בייצוג מגדרי שונה כשמשחקים רבים המיועדים לילדות נוטים לעסוק בטיפול בשיער, בתינוק או בטיפול בבית. . .
לחץ חברתי | קודים חברתיים | השפעת המדיה | גיבורי התרבות | ילדים מושפעים
ילדים רבים שנשאלים כיום מה ירצו להיות כשיגדלו עונים בכנות רבה: "להיות מפורסם" או "להיות עשיר". אין רע לא בזה ולא בזה. אך לעיתים נדמה כי לילדים היום אין את החשיבה המכוונת לאן הם רוצים להתפתח, ובמה הם רוצים להצליח. כש"סלב" הוא גיבור התרבות החדש. . .
לחץ חברתי | דיאטות | חוסר ביטחון | השמנה | דוגמנים ודוגמניות
חשיפה מרובה של ילדים לפרסומות ולתכנים במדיה מייצרת תפיסה לגבי מה מקובל מבחינה חברתית: איך נכון להראות, איך כדאי לפעול ומה צריך להיות ולרכוש כדי להיות מקובל. התוצאה של חשיפה כה אינטנסיבית לדימויים של דוגמנים וכוכבי קולנוע ותרבות מעוררת בעיה בקרב ילדים רבים הן של דימוי עצמי ותפיסת דימוי גוף נמוכים. . ..
מהי צרכנות נבונה והאם זה שונה מהשיחה על כסף ודמי כיס? במקרה הזה הפרדנו בין שני הנושאים כאשר הכסף עומד כערך בפני עצמו שיש להכיר ולכבד ולפעול עמו בכובד ראש. צרכנות נבונה זה תחום חשוב בעידן שבו ילדים הם צרכנים ישירים, צרכנים עקיפים המשפיעים רבות על כלכלת המשפחה, וצרכני העתיד. . .
ילדות בתרבות של צריכה הוא נושא כל כך רחב, הנוגע בכל כך הרבה תחומים. לכן השארנו מקום להוסיף דברים שעשויים לעניין אתכם ההורים, גם אם אינם נופלים לקטגוריה מוגדרת.
בעבר היה ברור להורים ולילדים מה מותר ומה אסור. היום בתרבות הצריכה, הגבולות היטשטשו וילדים מקבלים חופש פעולה בגיל מוקדם יותר - יש בכך טוב אך יש גם סכנות. ריכזנו עבורכם ההורים מידע לפי לנושאים שמייצרים מתחים בבית, במטרה לעזור לכם להיזהר מהסכנות ולהעצים את הצדדים החיוביים שיש לתרבות שלנו להציע לילדים.
מתוך שיעור מס' 3 :
תדמית ותפיסה
במטרה לספק הדרכת הורים יעילה ונוחה,
אנו בשלבי פיתוח של מערך שיעורים המבוססים על הקורס הורים.
אם הינך מעוניין לקבל מידע בהמשך
הרשם כאן
הארגון מוקם בתמיכה ובעזרה של :
סרטים ומאמרים נוספים במגוון תחומים ונושאים בתרבות הצריכה והמדיה תוכל למצוא
באינדקס נושאים ומושגים